WordPress

Her hos Medias benytter vi i hovedsak løsningen WordPress fra Automattic til utvikling av webløsninger. Automattic står bak utviklingen av noen av de mest brukte verktøyene som drifter millioner på millioner av siden på internettet.  En av disse er WooCommerce, som Medias i benytter til utvikling av ehandelsløsninger for SMB-markedet.  Andre løsninger er for eksempel Aksimet (anti-spam) og Gravatar, men WordPress, også bare kalt WP, er deres største og mest verdensomfattende verktøy.

WordPress er et CMS.  CMS står for Content Management System og kan oversettes til innholdsstyring-system.  Dette CMS’et er altså hovedmotor for nettsidene, e-handelsløsningene samt vi benytter det som designverktøy når Medias lager mobilapplikasjoner.

WP er verdens mest populære publiseringsløsning og brukes av blant annet DisneySonyNew York TimesBBC og her hjemme i Norge er vel den største brukeren NRK. CMS’et Joomla (husk å les vårt artikkel om konvertering fra Joomla til WordPress) kommer på andreplass med 63 millioner nedlastinger sammenlignet med WordPress sine 140+ millioner. Joomla er god, stabil plattform, men det kommer på bekostning av mindre brukervennlighet. Man trenger noe mer erfaring med teknologiene generelt for å drifte løsninger på Joomla, så WordPress er et bedre valg om man ønsker å enkelt publisere innhold på egen hånd.

Per i dag drifter WordPress mer enn 30% av de 10 millioner mest besøkte nettsidene i verden og mer enn 60 millioner nettsteder på verdensbasis.

Medias er sertifisert på Yoast SEO for WordPress, verdens mest benyttede verktøy for god rangering i søkemotorer innhold samt optimalisering for visning av innhold hos GoogleBingYahoo! og andre søkemotorer. Yoast er pr 2016 installert og benyttet av mer enn 15 millioner nettsteder, så Medias har valgt å sertifisere seg på samt tilby sine kunder en av de beste løsningene for SEO.  Vi har også god erfaring på Ryte som i dag benyttes som giganter som T-mobile og SIXT.