SEO Søkemotoroptimalisering

SEO – Søkemotoroptimalisering

Ønsker du å gjøre det enklere for kunder å finne din bedrift og bli lettere å finne på søk? 


SEO er en viktig del av en webutvikling. Driver du en nettside eller en blogg, er målet gjerne at flest mulige brukere finner frem til nettsiden din.

Hensikten med SEO er at en nettside skal dukke opp øverst eller blant de øverste på en liste i et søkeresultat. Tidligere var det slik at søkemotorer baserte sine søk på rene søkeord, men i dag er denne prosessen blitt mer komplisert. Nå er dette blitt mer avhengig av kvalitet på innhold på nettsiden, teknisk oppsett  og deling på sosiale tjenester.

SEO er ett omfattende fagområde som spenner over mange ulike teknologier.  Vi skiller mellom følgende hos oss:

  • Teknisk Søkemotoroptimalisering : Optimalisering av publiseringsløsning eller CMS, informasjonstrukturer, CDN, TTFB, Script-minification, SSL og Micro Data Snippets for å nevne noe øker synligheten og tilgjengeligheten for ditt nettsted hos søkemotorene.
  • On-site Søkemotoroptimalisering : Optimalisering av nettsidene slik at de appellerer godt både for brukere som leser innholdet og søkemotorene Google, Bing, etc. som tolker innholdet.  Dette omhandler tekstens leservennlighet, tekstlengde, søkeord-metning og mange andre faktorer.  Les mer om dette ved å klikke her.
  • Off-site Søkemotoroptimalisering : Faktorer som ikke nødvendigvis er på siden din. For eksempel lenker fra andre til deg, også kalt linkbygging eller referert til som link-juice, Sosiale medier som Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn og så videre.

Ikke nøl med å ta kontakt for en uforpliktene, informativ prat.  MEDIAS hjelper deg med å løfte sidene opp på listen i søkemotorene.

Slik får du tillit hos Google


Dette er de tre viktige faktorene for SEO som må til for å få tillit hos Google – – og dermed gi bedre rangering i søkemotoren!

  1. Autoritet – Er hvor viktig eller ‘seriøs’ Google anser din nettside. Dersom ett nettsted som Google anser som seriøst eller viktig har en lenke til din nettside gir dette positiv SEO-juice for ditt nettsted.  Altså vil din nettside få større autoritet ved å bli lenket til fra disse nettstedene.  Les også om reciprocal liking her.
  2. Innhold – Kvalitetsinnhold er helt nødvendig. Har din nettside informativt innhold som gir gode svar på søkefraser, vil tilliten til nettstedet ditt øke.  God Copywriting og mye Evergreen Content (eviggrønt innhold) er noe vi kan bistå deg med hos Medias.
  3. Alder – Det handler om hvor lenge siden domenet ditt ble tatt i bruk. Altså når Google først indekserte nettsidene dine. Nyoppdagede nettløsninger har dårligere tillit hos Google enn etablerte aktører med lang historikk.  

Sosiale medier bidrar mye med å øke tilliten hos Google. Dersom mange liker nettsiden din, deler den evt. andre interaksjoner på for eksempel Facebook, Instagram, Twitter, etc. vil Google tolke dette som nettsidene dine er av høy kvalitet.

Ønsker du en gratis SEO Analyse av ditt nettsted slik at du vet hvor du må jobbe for å bli bedre?

Benytt skjema under så sender vi deg en kort og uforpliktende rapport fra ett av markedets ledende rapporteringsverktøy for SEO.