AdWords

Hvor synlig er din bedrift i et Google-søk?


Hver dag søker tre millioner nordmenn på nettet, og vi gjør 50 millioner søk hver dag! Av alle disse søkene gjøres hele 90 % på Google. Hvis du vil at potensielle kunder skal finne deg, har du ikke råd til å ikke være godt synlig på Google. Ved å annonsere gjennom Google adwords kan du:

  • Segmentere på søkeord, demografi og geografi.
  • Gjøre endringer med søkeord, annonsetekster og landingssider etter ønske og behov.
  • Se resultater etter EN dag.
  • Du betaler kun når annonsen blir klikket på, ikke for visninger.

 

Ordliste og begreper

    • Affiliate Marketing: Markedsføring av andres produkter og tjenester hvor man mottar kommisjoner (prosenter) ved salg. Les mer om det her.
    • PPC: Enkelt forklart er PPC, Pay Per Click, en måte å betale for annonsering. Man betaler kun når noen klikker på annonsen, ringer eller man selger et produkt. Flere forskjellige muligheter og veldig vanlig markedsføringskanal på nett.
    • Google AdWords: Der du setter opp annonser og betaler for visninger av reklame i søkemotorer og i reklamefelt. Her finner du også Søkeordsplanleggeren.
    • Google AdSense: Hvis du vil tjene penger på din egen side ved å vise andres reklame gjør du det via AdSense.
    • Google Displaynettverk: Systemet som viser annonsene en rekke steder som på nettsteder, i mobilapper, på Gmail kontoer og på Youtube. Omfatter 2 millioner nettsteder.
    • CTR: Står for Click Through Rate. Prosentdelen av hvor mange som klikker seg inn på en vist annonse.
    • SEO: Search Engine Optimization / Søkemotoroptimalisering. Grep man gjør med et nettsted og nettsider for å gjøre innholdet attraktivt for søkemotorene. .
    • SEM: Search Engine Marketing. Internett markedsføring via søkemotorer. Går akkurat på dette, å betale for annonser og betale for trafikk gjennom f.eks. Google Adwords.

Les også om organisk søk, hvordan klatre på Googles søkeresultater, såkalt SEO